Vai elektroauto ir ātrumkārba?

Elektroauto tehnoloģija arvien vairāk iekaro automobiļu tirgu, pateicoties tās ekoloģiskajām priekšrocībām, augstajai efektivitātei un uzlabotajai lietošanas pieredzei. Viena no jomām, kurā elektroauto atšķiras no tradicionālajiem iekšdedzes dzinējiem (benzīna vai dīzeļa automobiļiem), ir transmisijas sistēma, t.sk., vai elektroauto ir ātrumkārba un kā tas pārslēdzas uz atpakaļgaitu. Aplūkosim šo jautājumu detalizētāk.

Vairumā elektroauto nav tradicionālas vairākpakāpju ātrumkārbas, kādas atrodamas benzīna vai dīzeļa automobiļos. Iekšdedzes dzinējiem nepieciešama ātrumkārba, lai pielāgotu dažādus dzinēja apgriezienus atbilstoši ātrumam, jo šādi dzinēji efektīvi darbojas tikai noteiktā apgriezienu diapazonā. Tomēr elektroauto gadījumā elektromotori darbojas ļoti plašā apgriezienu diapazonā un spēj nodrošināt maksimālu griezes momentu jau no 0 apgr./min. Tas ļauj elektromotoram darboties vienā fiksētā pārnesumā, kas atvieglo automašīnas darbību.

Tipiskā elektroauto transmisijas sistēma sastāv no vienpakāpes ātrumkārbas (reducētāja) un diferenciāļa. Vienpakāpes ātrumkārba vienkārši pārnes elektromotora jaudu uz riteņiem bez nepieciešamības pārslēgt pārnesumus braukšanas laikā.

Kā elektroauto pārslēdzas uz atpakaļgaitu?

Elektroauto atpakaļgaitas princips ir pavisam vienkāršs un būtiski atšķiras no iekšdedzes dzinējiem. Atpakaļgaitas pārslēgšanas gadījumā elektromotors maina rotācijas virzienu. Tā kā elektromotors spēj griezties abos virzienos, atpakaļgaitas režīms tiek aktivizēts, elektromotoram sākot griezties pretējā virzienā nekā braucot uz priekšu. Šis process notiek elektroniski, bez nepieciešamības izmantot mehāniskus risinājumus, kas būtu nepieciešami tradicionālajās automašīnās.

Līdz ar to pārslēgšanās uz atpakaļgaitu elektroauto ir ļoti vienkārša un efektīva – vadītājam tikai jāizvēlas "R" režīms uz pārnesumu slēdža, un elektroniskā sistēma pārslēdz motora darbības virzienu.

Kāpēc elektroauto izvēlas vienpakāpes ātrumkārbu?

Šāds risinājums ir iespējams, jo elektromotoriem ir ļoti plašs efektīvo apgriezienu diapazons. Piemēram, elektromotors var darboties no 0 līdz vairāk nekā 15 000 apgr./min., saglabājot jaudu un efektivitāti dažādos ātrumos. Tas novērš nepieciešamību izmantot vairākus pārnesumus, jo elektromotors vienkārši pielāgo savu darbību atkarībā no ātruma un slodzes.

Vai ir izņēmumi?

Lai gan lielākajā daļā elektroauto tiek izmantota vienpakāpes ātrumkārba, ir dažas augstas veiktspējas automašīnas, piemēram, Porsche Taycan, kas izmanto divpakāpju transmisiju, lai optimizētu sniegumu pie dažādiem ātrumiem. Pirmais pārnesums tiek izmantots, lai nodrošinātu maksimālu paātrinājumu, bet otrais – lai uzlabotu efektivitāti un sasniegtu augstākus ātrumus uz šosejas.

Elektroauto konstrukcija būtiski atšķiras no tradicionālajām automašīnām, un ātrumkārbas nepieciešamība ir krietni mazāka, pateicoties elektromotora plašajam apgriezienu diapazonam un augstajai efektivitātei. Lielākā daļa elektroauto izmanto vienpakāpes transmisiju, un pārslēgšanās uz atpakaļgaitu tiek panākta, mainot elektromotora rotācijas virzienu. Šāds risinājums ir vienkāršs, uzticams un efektīvs.