Kā iegūt e-parakstu Latvijā

E-paraksts Latvijā ir viens no ērtākajiem veidiem, kā parakstīt dokumentus elektroniski un droši veikt dažādus darījumus tiešsaistē, piemēram, iesniegt dokumentus valsts iestādēs vai parakstīt līgumus ar uzņēmumiem. Šajā rakstā izskaidrošu, kā iegūt e-parakstu Latvijā un kā to izmantot.

1. Kas ir e-paraksts?

E-paraksts jeb elektroniskais paraksts ir tehnoloģiska alternatīva rokraksta parakstam. Tas ir juridiski spēkā esošs un to var izmantot gan valsts, gan privātajā sektorā. Ar e-parakstu iespējams parakstīt dokumentus elektroniskā veidā, kas ir pielīdzināms ar roku parakstītam dokumentam.

    E-paraksts ir divi galvenie veidi:
  • Mobilais e-paraksts (eParaksts mobile), kas darbojas ar viedtālruni un ir ērti lietojams ikdienā.
  • ID kartes e-paraksts, kas tiek izsniegts Latvijas personas apliecībā (ID kartē) un ir jāizmanto kopā ar speciālu kartes lasītāju.

2. Kāpēc nepieciešams e-paraksts?

E-paraksts ļauj ietaupīt laiku un resursus, jo nav nepieciešams apmeklēt klātienes tikšanās vai fiziski parakstīt dokumentus. Turklāt tas ir drošs un juridiski spēkā esošs risinājums, kas nodrošina, ka parakstītais dokuments nav viltojams vai maināms pēc paraksta uzlikšanas.

3. Kā iegūt e-parakstu?

Ir vairāki veidi, kā iegūt e-parakstu, un tas ir atkarīgs no tā, vai vēlaties izmantot mobilā e-paraksta vai ID kartes e-paraksta variantu.

3.1. Kā iegūt mobilā e-paraksta lietotni?

Lai sāktu lietot eParaksts mobile, veiciet šādas darbības:

1. Reģistrējieties tiešsaistē: Apmeklējiet eParaksts.lv un izvēlieties sadaļu “eParaksts mobile”. Izvēlieties iespēju reģistrēties.

2. Izvēlieties identifikācijas veidu: Jums tiks piedāvātas vairākas autentifikācijas metodes, piemēram, izmantojot internetbanku vai ID karti.

3. Lejupielādējiet lietotni: Pēc reģistrācijas apstiprināšanas lejupielādējiet eParaksts mobile lietotni savā viedtālrunī (pieejama gan Android, gan iOS ierīcēm).

4. Aktivizējiet lietotni: Aktivizējiet savu kontu, izmantojot lietotnē norādītos drošības pasākumus.

Pēc šīm darbībām jūsu viedtālrunis būs gatavs izmantot mobilā e-paraksta iespējas.

3.2. Kā izmantot ID kartes e-parakstu?

Ja vēlaties izmantot e-parakstu, kas ir iekļauts jūsu personas apliecībā (ID kartē), nepieciešams veikt šādus soļus:

1. Saņemiet ID karti ar e-paraksta iespējām: Latvijas pilsoņi un pastāvīgie iedzīvotāji var saņemt ID karti Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP). ID karte satur iekļautu sertifikātu e-parakstam.

2. Iegādājieties kartes lasītāju: Lai izmantotu e-parakstu ar ID karti, nepieciešams iegādāties kartes lasītāju, kas savienojas ar jūsu datoru.

3. Lejupielādējiet programmatūru: Apmeklējiet eParaksts.lv un lejupielādējiet nepieciešamo programmatūru kartes lasītāja un ID kartes izmantošanai.

4. **Sertifikātu aktivizēšana: Lai izmantotu ID kartes e-parakstu, pārliecinieties, ka esat aktivizējis kartē esošos e-paraksta sertifikātus, kas parasti tiek izdarīts PMLP izsniegšanas brīdī.

4. Kā izmantot e-parakstu?

    Kad esat ieguvis savu e-parakstu, to varat izmantot dažādos veidos:
  • Dokumentu parakstīšana: Varat parakstīt PDF, Word un citus dokumentus, izmantojot eParaksts mobile vai ID karti.
  • Valsts pakalpojumu saņemšana: Ar e-parakstu varat pieteikties e-pakalpojumiem, piemēram, iesniegt deklarācijas Valsts ieņēmumu dienestā vai citās iestādēs.
  • Līgumu parakstīšana: Izmantojot e-parakstu, varat juridiski saistoši parakstīt līgumus un citu veidu vienošanās ar uzņēmumiem vai privātpersonām.

5. Drošības aspekti

E-paraksts ir drošs risinājums, kas izmanto sertifikātus un šifrēšanu, lai nodrošinātu parakstīto dokumentu integritāti un autentiskumu. Tomēr svarīgi ir rūpēties par saviem e-paraksta pieejas kodiem un paroles, lai izvairītos no neautorizētas piekļuves.

E-paraksts ir ērts un drošs risinājums, kas ļauj veikt daudzas darbības attālināti un ietaupīt laiku. Lai iegūtu e-parakstu, izvēlieties sev ērtāko veidu, reģistrējieties eParaksts mobile vai izmantojiet ID karti ar atbilstošu programmatūru.